10 televisás “elsőzés”

2014/07/14 at 16:05 5 hozzászólás

110316_bm_valeria

Hamarosan feldolgozás készül Angélica María 1971-es klasszikusából, a Muchacha italiana viene a casarse (Olasz lány házasodni készül) c. novellából, amelyről kevesen tudják, hogy azért is számít mérföldkőnek a Televisa-novellák történetében, mert ez volt az első olyan sorozat, amelyet a nagy sikerre való tekintettel meghosszabbítottak, azaz az eredeti tervektől eltérően jóval több rész készült belőle. Ennek apropóján gondoltam, összeszedem nektek, hogy a Televisa-sorozatok elmúlt 56 évében melyek is voltak azok a történetek, amelyekben az írók vagy az alkotók olyan újításokat vezettek be, melyek ma már természetesnek tűnnek. Jó olvasást!

400185_640px

1. Az első remake: Gutierritos (1958 + 1965)

Manapság már annyira tipikus, hogy egy sikeres történetből akár a Televisa, akár más tévétársaság feldolgozást készít, hogy már fel sem kapjuk rá a fejünket, azonban ez nem volt mindig így. A Gutierritos című telenovellát az elsők között vetítette a Televisa, ám 1958-as bemutatásakor a műfaj még inkább a színházi közvetítésre hasonlított, a jeleneteket élőben adták elő a színészek, az epizódok rögzítéséhez azonban még nem voltak adottak a technikai feltételek. Ezért is történt, hogy néhány évvel később, 1965-ben, amikor már erre volt lehetőség, Valentín Pimstein úgy döntött, hogy ismét leforgatja a történetet, ráadásul ugyanazokkal a színészekkel. Ez a sorozat volt ráadásul az első olyan telenovella is, ahol egy férfi volt az abszolút főszereplő: Rafael Banquells egy megalkuvó és gyenge jellemű irodai alkalmazottat játszott, akit mindenki megaláz és kihasznál, köztük pénzsóvár felesége, akit María Teresa Rivas alakított. A sorozat sikerét jelzi, hogy a mexikói köznyelvben elterjedt a Gutierritos csúfnév azokra az általunk inkább kovácsbéláknak vagy dezsőkéknek nevezett középkorú férfiakra, akiken mindenki átgázol.

preciodelcielo

2. Az első rögzített telenovella: El precio del cielo (1959)

Míg az olyan klasszikusokról, mint például az 1958-as Senda prohibidáról (Tiltott ösvény), amelyet a legelső telenovellaként tartanak számon, a fenti okokból nincsen mozgóképes anyagunk, egy évvel később – látva a műfaj sikerét – a Televisa ún. kineszkópos technológiával (ez a videóra való rögzítés elődje) elkezdte felvenni a továbbra is élőben előadott telenovellákat. Az első ilyen történet az El precio del cielo (A mennyország ára) volt, melyben Miguel Manzano és María Teresa Montoya játszották a főszerepeket.

LuzMariaAguilar3. Az első María: María Guadalupe (1960)

A Televisa története során számtalan olyan telenovellát forgatott, ahol a főhősnőt Maríának hívták, mind közül az első azonban az 1960-as María Guadalupe volt, melyet kezdetben egyébként szimplán Maríának akartak keresztelni. A címszereplőt Luz María Aguilar játszotta, ám ő a későbbi, prototipikusan szegény és naiv Maríákkal ellentétben egy gazdag, rátarti lány volt, aki minduntalan kikosarazta szegény származású kérőjét, Guillermo Murrayt.

4uh2cj4. Az első kosztümös sorozat: Sor Juana Inés de la Cruz (1961)

A nemrég elhunyt spanyol színésznő, Amparo Rivelles a ’60-as években az egyik legnagyobb dívának számított a mexikói telenovellák világában. Az ő nevéhez köthető az első történelmi környezetben játszódó novella, amely a világhírű mexikói apáca-költőnő, Sor Juana tragikus életét dolgozza fel. A novella producere, Ernesto Alonso utolsó éveiben szeretett volna remake-et forgatni a történetből Yadhira Carrillo főszereplésével, ám erre 2007-ben bekövetkezett halála miatt végül nem került sor. A Sor Juana sikerén felbuzdulva nemsokára a Televisa a kosztümös novellák egyik fellegvárává vált, ahol a mexikói történelem nagyjából minden fontosabb fejezetét telenovella-formában is képernyőre vitték.

5. Az első főcímdal: La mentira (1965)

Szintén Ernesto Alonso volt az első, aki úgy érezte, egy telenovella sikerén még nagyobbat dob, ha nem csak instrumentális főcímdalt játszanak le előtte minden este, hanem az akkori nagy rádiós slágerek közül választanak minden sorozathoz egy emblematikus nótát. A Julissa és Enrique Lizalde főszereplésével készült La mentira, az általunk is ismert A vipera egyik elődje volt az első olyan sorozat, ahol minden este a fenti dallamok köszöntötték a nézőket. A dal különlegessége, hogy szerzője, Álvaro Carrillo nem sokkal a dal megszületése előtt autóbalesetben elhunyt, így az előadó, Pepe Jara neki ajánlotta a dalt.

la hiena1

6. Az első ikerpár: Cristina Guzmán (1966)

Bár korábban megjelentek már olyan történetek a palettán, ahol a történet főhősnője két szerepet alakított, például Maricruz Olivier a Dos caras tiene el desinóban (A sors kettős arca) 1960-ban, vagy egy évvel később Beatriz Aguirre a Las gemelasban (Az ikrek), ezekben a történetekben végül kiderült, hogy a két különböző nő, akikbe a férfi főhős szerelmes, valójában egy és ugyanaz a személyiségzavarral küszködő nő. Az első olyan történet, ahol a jó és a rossz ikertestvér külön-külön karakternek felelt meg, az 1966-os Cristina Guzmán, ahol Amparo Rivelles játszotta a beteg főhősnőt, Cristinát és annak ambiciózus ikertestvérét, Claudiát, aki nővére helyzetét kihasználva kiadja magát neki, hogy elcsábítsa vőlegényét (Enrique Rocha) és rátegye a kezét a vagyonára.

mas_alla_de_la_muerte_17. Az első színes sorozat: Más allá de la muerte (1969)

Érdekes módon az első teljesen színes novella, a Más allá de la muerte (A halál után is) egy kosztümös történet volt, amelyben Julissa, Ernesto Alonso és Carlos Bracho játszották a főszerepeket. A történet első felében egy szívbeteg lány, Estela két férfi között őrlődik: mikor a családja nem egyezik bele, hogy a fiatal Ángelhez (Bracho) menjen hozzá, igent mond egy idősebb festőnek, Octaviónak (Alonso), ám Ángel megjelenik az esküvőjükön, botrányt csap, Estela pedig infarktusban meghal. Halála után Octavio magához veszi a lány elárvult unokahúgát, aki felnőve a megszólalásig hasonlít Estelára, a férfi pedig beleszeret, ám hamarosan feltűnik a színen Ángel fia, aki szintén ugyanúgy néz ki, mint apja, és a múltbéli rivalizálás újra megismétlődik.

mundo_de_juguete_18. Az első gyerekeknek szóló sorozat: Mundo de juguete (1974-77)

Valentín Pimstein a ’70-es években felismerte, hogy a gyerekek is ideális célközönsége lehetnek a telenovelláknak, így három emblematikus gyerekeknek szóló novellát is képernyőre vitt, melyek közül az első, a Mundo de juguete (Játékvilág) az argentin sikersorozat, a Papá corazón (1973) feldolgozása volt. A novella egy félárva kislányról (Graciela Mauri) szól, aki egy egyházi iskolában tanul, és azon ügyeskedik, hogy apja (Ricardo Blume) összejöjjön egy csinos novíciával, aki mindenben a segítségére van (Irma Lozano). A maratoni hosszúságú sorozat 605 részt ért meg, csaknem négy évig a képernyőn volt (csak a 760 részes El amor tiene cara de mujer előzi meg epizódszámban), sikerét pedig jól mutatja, hogy nemrég dvd-n is kiadták a vágott verzióját. 2000-ben Lisette Morelos és Miguel de León főszereplésével Nicandro Díaz forgatott belőle remake-et Carita de ángel (Angyali arcocska) címmel. A gyereknovellák aranykora egyébként 1996-ban kezdődött újra, onnantól egészen 2005-ig szinte folyamarosan volt valamilyen gyerekeknek szóló sorozat a Canal de las estrellason.

9. Az első fiataloknak szóló sorozat: Pobre juventud (1986)

Nem csak azért jelentős sorozat a Pobre juventud (Szegény fiatalság), mert ez volt az első, kimondottan a fiatal közönséget megszólító novella, hanem az első olyan is, amelyet női producer, jelesül Carla Estrada jegyzett. A sorozatban ugyan volt egy idősebb szerelmespár is Gabriela Roel és Jaime Moreno tolmácsolásában, de a fő hangsúly Alberto Mayagoitia karakterére esett, aki Patricia Pereyrával alakított egy párt a képernyőn. A sztoriban egy csapat nehezen kezelhető, javítóintézetben nevelkedő fiú történetét és problémáit ismerhetjük meg, akik közül a férfi főhősről kiderül, hogy valójában gazdag származású.

roberto-palazuelos-1_409x61110. Az első meleg szál: Mi segunda madre (1989)

A nyolcavanas években mertek az alkotók először olyan sikamlós témákhoz nyúlni, mint az AIDS vagy a homoszexualitás. Habár csak utalás szintjén maradnak meg, Juan Osorio novellájában, a Mi segunda madréban (A második anyukám) kerül elő először a meleg téma, mikor a férfi főgonosz, Fernando Ciangherotti éveket tölt a börtönben, ahol elmondása szerint sokat szenvedett “valamitől”, amit nem nevesít, de sejthető, hogy miről van szó, mikor az egyik cellatársáról, Roberto Palazuelosról kiderül, hogy szerelmes a főgonoszba. A novella tavalyi remake-jében, a Por siempre mi amorban nem érezték szükségességét, hogy érintsék a témát, ami érthető is, hiszen ma már a melegek jelenléte viszonylag természetes adalék sok novellában.

Entry filed under: Tízes listák. Tags: , , , , , , , , , .

Hírek – 2014. július 13. “Lo que la Vida me Robó” – a jövő héten finálé!

5 hozzászólás Add your own

  • 1. suxel  |  2014/07/14 - 22:34

    Ebből a PEAM-os Julissaból ki sem néztem volna, hogy egykoron keresett főhősnő volt.
    A javítóintézetes soriból megnéznék egy remaket, annak ellenére, hogy nem rajongok a juvenil sorozatokért.
    Mai szemmel a homoszexualitás megjelenítése az 1989-es MSM-ben elég viccesen hat.

    Válasz
  • 2. tibitoma  |  2014/07/14 - 22:46

    Nagyontökérdekesvolttökreköszi.

    Ma egy csomó mexikói csajjal utaztam a vonaton, és csodálkoztak, hogy mennyi telenovellát ismerek, elkerekedett a szemük. Az egyikük anyukája az Aztecánál dolgozik, de azt sajnos nem tudta elmagyarázni, hogy pontosan mit. Kicsit néztem is, hogy ennek a sok lánynak honnan van pénze Európa-körüli útra, mert azért Mexikóban sincs kolbászból a kerítés, vagy csak a telenovellák adnak nem reális képet az ottani helyzetről.

    Válasz
  • 3. rent25  |  2014/07/15 - 10:54

    Mindig nagyon szerettem az ehhez hasonló cikkeket!
    Nagyon szuper lett és ha lehet, minél többet a közeljövőben!!!
    Szerintem egy tévétársaság történelméhez hozzátartozik a múltja és az indulása, valamint az első gyöngyszemek.
    Erről jó, ha mi is tudunk!!! 🙂
    Csak így tovább!!! (Y)

    Válasz
  • 4. laci70  |  2014/07/15 - 19:25

    Marco! Ez nagyon jó volt! Köszi 🙂

    Válasz
  • 5. aribethkrum  |  2014/07/16 - 19:26

    Ez de szuper cikk volt! Köszi szépen, Marco, az ilyeneket mindig imádom, jöhet máskor is.

    Válasz

És te mit gondolsz?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Subscribe to the comments via RSS Feed


Kérdezz-felelek

Jelenleg Mexikóban

17:00: Despertar contigo
19:00: Vino el amor
20:00: Tres veces Ana
21:00: Mujeres de negro
22:00: Yago

Hamarosan Mexikóban

október 31. Sin rastro de ti (21:00)
november 21. La candidata (21:00)

Archívum