Teresa: a ’89-es Salma Hayek-féle változatról

2012/02/14 at 13:16 Hozzászólás

Ma a Teresa eredetijéről, a TvyNovelas-díjátadón az 1989-es év legjobb telenovellájának választott, azonos című sorozatról hoztam nektek infókat és érdekességeket, amely Salma Hayek első és egyetlen telenovella-főszerepe volt, mielőtt Hollywoodba ment volna szerencsét próbálni. Kezdetnek itt a sorozat főcíme, készítsétek magatokat lélekben a hajmeresztő nyolcvanas évekre!

  • Már a ’89-es változat sem volt eredeti, Mimí Bechelani történetének első verziója ugyanis 1959-ben készült: ekkor Maricruz Olivier játszotta a címszerepet, a későbbi nagy dívának leendő kollegináihoz hasonlóan ez volt az első komolyabb szerepe. Érdekesség, hogy ebben a verzióban is feltűnt már több, számunkra is ismerős színész: Teresa mamáját itt Alicia Montoya alakította (a María del Carmen Gumersindája), Luisa karakterét, azaz a tanár húgát pedig Beatriz Aguirre (az Árva angyal Mariana nagymamája). Maricruz Olivier főszereplésével egy filmváltozat is készült egy évvel később, ahol többé-kevésbé megtartották a telenovella-változat szereposztását, és amelyet a youtube-on teljes egészében meg is nézhettek.
  • A ’60-as években még két újrája készült a sztorinak, de ezek kevésbé ismertek: az egyik egy brazil változat volt, a másikat pedig Valentín Pimstein forgatta a Televisának, ez az El cuarto mandamiento (A negyedik parancsolat) címet viselte, és Pituka de Foronda (a Marimar Esperanza nénije) alakította benne Teresát.
  • Sok összehasonlítás érte már a korábbi évtizedekben is Teresa karakterét Rubíéval, noha az utóbbi történet jó tíz évvel később, 1968-ban pattant ki Yolanda Vargas Dulché fejéből. A fő különbség kettejük között, hogy míg Rubí egy alapvetően rosszindulatú nő, aki a szépségét használja fel arra, hogy meggazdagodjon, Teresa inkább számító, mint gonosz, és jó oka van arra, hogy gyűlölje a szegénységét, melyből intelligenciáját és másodsorban szépségét kihasználva igyekszik kitörni. A különböző verziók fináléjából is kitűnik, hogy a két karakter más és más büntetést kap az íróktól.
  • Teresa karaktere az ’59-es, a ’89-es és a 2010-es verziókban is más véget ér, de a spoilerveszély miatt erről majd a finálé után írok csak.
  • Mint ahogy Mimí Bechelani is nyilatkozta egy ízben, Teresa a nevét egy szójátéknak köszönheti: “es una mujer inTERESAda“, azaz egy olyan nő, aki érdekből cselekszik (interesada = érdekember).

  • 1989-ben Salma Hayek még abszolút kezdőnek számított, nem sokkal azelőtt hagyta ott a nemzetközi kapcsolatok szakot az egyetemen, csak hogy színésznőnek állhasson, és mindössze egy parányi telenovella-szereppel a háta mögött ment el a Teresa címszerepének castingjára, ahol lehengerelte Lucy Orozco producert és a többi fejest. A debütálás olyan jól sikerült, hogy ezek után már csak az El vuelo de águila (A sas röpte) című történelmi sorozat egyik szereplőjeként tette be a lábát telenovella-stúdióba.
  • A novella délutáni sorozatnak készült, ám a nézettségi mutatók annyira megugrottak, hogy kénytelenek voltak az esti műsorsávba átrakni a novellát, mivel egyes források szerint közel 61%-os nézettséget produkált. A következő évi TvyNovelas-díjátadón pedig először és máig utoljára fordult elő, hogy két novellát választottak az év legjobb telenovellájának, ugyanis a biztos befutónak vélt Mi segunda madre mellett a Teresa is helyet követelt magának, melynek sikere mellett nem lehetett szó nélkül elmenni.
  • A díjátadón nem csak Lucy Orozco nyerte el a legjobb telenovellának járó díjat, hanem Salma Hayek is megkapta a szobrot a legjobb női felfedezettként, Patricia Reyes Spíndola pedig a legjobb senior színésznőként.
  • A ’89-es és 2010-es verzió története között akad néhány szembetűnő különbség:
    • a ’89-es Teresában sokkal kisebb fajsúlyú szerepe van a címszereplő tanárának, míg a José Alberto Castro-féle változatban Sebastián Rulli karakterének szinte főszereplői rangja van.
    • a ’89-es Teresa elsősorban két férfi között őrlődik, az egyikük szegény származású szerelme, Mario (az 2010-es Mariano elődje), a másik pedig egy öngyilkos hajlamú milliomos férfi, Raúl, akit Teresa színlelt szerelme emel ki a depiből, és cserébe feleségül kéri. Ez a karakter részben megfelel a 2010-es verzió utolsó harmadában feltűnő Fernandónak (Daniel Arenas), azzal a különbséggel, hogy neki nem voltak súlyos lelki problémái.
    • Aurora az eredetiben jóval gazdagabb származású, mint a 2010-es változatban, Teresa őrajta keresztül ismeri meg Raúlt, aki nem más, mint Aurora unokatestvére és egyúttal a Luisa-karakter jegyese. Ez az összefüggés a legújabb verzióból kimaradt, ott Fernando csak Luisa vőlegényeként jelenik meg.
    • a ’89-es Teresáról a történet végén kiderül, hogy van egy gazdag nagyanyja, ez a szál a remake-ből szintén hiányzik.
  • Az eredetiben is sok ismerős színésszel találkozhatunk. Teresa anyját az a Patricia Reyes Spíndola játssza, akit a Saloméból vagy az Inocente de ti-ből is jól ismerhetünk, nem mellesleg a Frida című 2002-es sikerfilmben is ő volt Salma Hayek édesanyja.
  • Teresa tanárát a ’89-es verzióban ironikus módon Héctornak hívják, azaz ugyanúgy, mint a 2010-es megfelelőjének, Sebastián Rullinak a Rubí-beli, hasonló karakterét. A ’89-es Héctort Daniel Giménez Cacho játszotta, aki azóta komoly filmes karriert futott be, legismertebb szerepe a Rossz nevelés c. Almodóvar-filmben volt.
  • Raúl szerepét szintén egy, a Rubí-ból ismert színész, Miguel Pizarro alakította.
  • Aurorát, Teresa legjobb barátnőjét Patricia Pereyra játszotta, akire a Zone Romantica régi nézői jól emlékezhetnek a Dacoló szív c. gyereksorozatból, ahol ő volt a női főhős.

  • A legnagyobb megdöbbenést viszont valószínűleg a ’89-es Teresa férfi főhőse, Rafael Rojas sorsa okozza, akit jelenleg is láthatunk itthon a Sebzett szívek Patriciójaként. Pont a napokban futottam bele egy cikkbe, ahonnan kiderült, hogy a színész teljesen lecsúszott: a yucatán-beli Tizimínben illegális kereskedés miatt tartóztatták le, a színész ugyanis a legújabb időkben egyéb munka híján maja indiánnak öltözve kézműves-termékekkel házal egy Volkswagen csomagtartójából átalakított mozgó boltjában. Rojas, aki pályája csúcsán Salma Hayeken kívül Verónica Castróval, Edith Gonzálezzel és Thalíával is játszott együtt, 2007 után tűnt el a szórakoztatóiparból, utolsó apróbb szerepe a Pasiónban volt.
  • A 2010-es verzió előkészületeikor felröppent az a pletyka, hogy José Alberto Castro esetleg felajánlhat egy epizódszerepet az eredeti Teresának, azaz Hayeknek az új novellában, ő azonban kizárta ezt, mondván, elismeri az eredeti jelentőségét, de ennek a verzió nak már nem Salmáról kell szólnia.
  • Salma Hayek levélben kívánt sok sikert a 2010-es produkciónak, mikor tudomást szerzett a remake készültéről, melyért José Alberto Castro és stábja rendkívül hálás volt. “Nagyon mélyen érint, hogy egy ilyen kaliberű művész gondolt erre a projektre, és az, hogy ilyen pozitív energiákat küldött nekünk, mindenkinek követendő példa lehet” – nyilatkozta Sebastián Rulli.

Entry filed under: Egyéb. Tags: .

Teresa: mások így promózták Vendégtoll: Miért várom a “Por ella soy Evát?” – írta: nike22

És te mit gondolsz?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kérdezz-felelek

Jelenleg Mexikóban

17:00: Despertar contigo
19:00: Vino el amor
20:00: Tres veces Ana
21:00: Mujeres de negro
22:00: Yago

Hamarosan Mexikóban

október 31. Sin rastro de ti (21:00)
november 21. La candidata (21:00)

Archívum