Elfeledett novellák – “La Sombra del Otro” (1996)

2011/07/12 at 07:51 Hozzászólás

1996-ban Julissa, aki színésznői tevékenysége mellett addigra már párszor belekóstolt a producerkedésbe is (nem volt nehéz dolga, hiszen jó példával járt előtte öccse, Luis de Llano), úgy döntött, hogy miután Emilio Larrosa elsöprő sikerű komikus telenovellája, az El premio mayor minden értelemben leszívta a mexikóiak agyát, előáll egy olyan sorozattal, amilyet addig még nem pipáltak: elkészít egy sötét hangvételű “telenovela noir“-t azzal a kifejezett szándékkal, hogy a rózsanovellákon edződött közönséget elvezesse a műfaj egy magasabb dimenziójába. Sajnos a La sombra del otro (A másik árnyéka) olyannyira elrugaszkodott a tradícióktól, hogy csak az menthette volna meg a bukástól, ha – ahogyan eredetileg is tervezik – egy késő esti sávban mutatják be, ám mivel nem így lett, a sorozat méltatlanul ugyan, de ment a levesbe.

Pedig Carlos Olmostól származott a történet, akinek többek között a Cuna de lobos-t is köszönheti a világ, a rendező a műfaj legprofibbja, Benjamín Cann volt, ráadásul mivel már jóval a premier előtt előre leforgatták, a hosszabbítások és változtatások damoklészi kardja sem lebegett a történet egységessége felett. Ám úgy tűnik, a szexuális aberráció ábrázolása, az erőszak, a sötét hangulat és úgy eleve az a szokatlan tény, hogy a férfi főhősnek hitt szereplő gonosz, elvette a nézők kedvét az egésztől, így Edith González várva várt visszatérése a Corazón salvaje sikerei után menthetetlenül kudarcba fulladt.

A TÖRTÉNET

Lorna Madrigal (Edith González) egy csinos bútorrestaurátor, aki apja, Clemente (Carlos Bracho) nyomására belemegy, hogy Iván Lavarta (Alejandro Camacho), az elismert pszichológus eljegyezze, akivel szemben egy régi adóssága is van: mikor még gyerekek voltak, Iván mentette ki őt abból az égő házból, ahol Lorna édesanyja, Bernardina (Maya Mishalska) az életét vesztette. Lorna azonban valamiért viszolyog a férfitől, és az esküvő napján otthagyja az oltárnál.

Lorna árulása előhozza Ivánból valódi énjét, és kiderül, hogy a lány gyanúja nem volt alaptalan: a magabiztos orvos álarca mögött egy szeretetéhes, labilis idegzetű, agresszív pszichopata rejtőzik, aki abban leli örömét, ha szeretkezés közben bántalmazhatja a nőket.

Lorna életében időközben megjelenik a fiatal építész, Manuel de la Riva (Rafael Rojas), aki boldogtalan házasságban él a neurotikus és pánikbeteg Betsyvel (Adriana Laffan), aki szintén Iván szakrendelésének rendszeres látogatója. Mikor Iván rájön, hogy Lorna és Manuel között bimbózó szerelem szövődik, rábeszéli Betsy-t, hogy az ablakból levetve magát öngyilkosságot kövessen el, és hogy terelje a gyanút férjére, Manuelre. Betsy halála be is következik, Manuel pedig félve, hogy őt veszik elő, menekülni kezd, ám míg a rendőrség üldözi, autóbalesetet szenved, melyet ugyan túlél, de mindenki halottnak hiszi. Lornát mélyen megsebzi, mikor kiderül, hogy Manuel nős volt, ugyanis a férfi épp az ellenkezőjét hazudta neki.

Iván végül bevetve tenyérbemászó stílusát eléri, hogy Lorna hozzámenjen, aki mérhetetlenül sokat szenved a beteg férfi mellett. Hamarosan azonban ismét megjelenik az életükben Manuel, aki átoperált arccal, új személyazonossággal, Marcos Beltránként igyekszik bosszút állni Ivánon és visszaszerezni Lorna szerelmét. Meg kell azonban küzdeni a múlt két árnyával is: magával Ivánnal, aki nem fogja egykönnyen átengedni rögeszmés szerelme tárgyát, valamint a másik árnyékával, azaz saját magával, Manuellel, akinek az emlékébe Lorna továbbra is végzetesen szerelmes.

ÉRDEKESSÉGEK

  • A történetből egy évvel később, 1997-ben Carlos Sotomayor vezénylete alatt készült egy angol nyelvű változat is, amerikai színészekkel, Shadow címen.
  • Eredetileg 160 részesre tervezték a sztorit, ám mivel nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, csupán 60 résszel köszönt el a nézőktől, így azonban sokkal intenzívebb is lett a sztori, hiszen az előre leforgatott anyagból a feleslegesnek ítélt részeket kivágták.
  • A sorozat első főcíme nem jött be a nézőknek, így hamarosan a fentire cserélték, de mint kiderült, nem ezen múlt a novella sikere.
  • Sokan a bukás ellenére Edith González legjobb karakterei között tartják számon Lorna Madrigalt, szorosan Mónica mögött a Corazón salvajéból, és ő maga is büszkén hangoztatja, hogy akkoriban sikerült egy vérbeli ’90-es évek-beli női figurát megalkotnia a sok-sok naiva között.
  • Edithet és Rafaelt a nézők a ’96-os év legjobb kémiával rendelkező novella-párosának tartották.
  • A színészek egy beszélgetős műsorban beismerték, hogy a bukáshoz és az idő előtti befejezéshez az vezetett, hogy az akkoriban induló Tv Azteca egy vetélkedővel rendszeresen jobb nézettséget szállított, mint a telenovella.
  • Sokak szerint nem igazán volt életszerű, hogy Rafael Rojas karaktere, Manuel a történet szerint átoperáltatja az arcát, azután mégis ugyanúgy nézett ki, mint korábban (hiszen ugyanaz a színész játszotta), de a szereplők nem ismerték fel.
  • Lilia Aragón és Alejandro Camacho kettőse a telenovellák történetének egyik legimpulzívabb anya-fia párosává nőtte ki magát, főleg a finálé-jelenetük után, mely stílusosan halottak napjára esett a történetben.
  • Lilia Aragón saját ruhatárából is kölcsönözött népies stílusú ruhákat karaktere jelmezéhez.
  • Az 1997-es TvyNovelas-díjátadón mindenki arra számított, hogy a perverz Iván Lavarta megszemélyesítője, azaz Alejandro Camacho viszi haza a legjobb férfi főgonosznak járó szobrot, ám Roberto Ballesteros a Canaveral de pasiones-ben nyújtott teljesítménye alapján kiütötte a nyeregből. Érdekesség, hogy a harmadik színész, aki versenyben volt, szintén egy agresszív és Ivánhoz hasonlóan szeretetéhes karakter volt: Sergio Goyri Ignaciója a Te sigo amandóból.
  • Olyan pletyka is felröppent a sorozat fináléja után, hogy maga Julissa testvére, Luis de Llano siettette a La sombra del otro levételét a képernyőről, hogy saját sorozata, a Canción de amor hamarabb adásba kerülhessen.

MIÉRT FELEJTETTÉK EL?

A jó kérdés inkább itt az lenne, hogy miért nem értették meg, hiszen a rajongói ma is élénken emlékeznek arra, hogy milyen nagy hatással volt rájuk a sorozat, amelynek valóban jobb helye lett volna késő este a képernyőn, mint este 7-kor, ahová végül került. Az is lehet, hogy ha ezt a történetet most mutatnák be, más sors várt volna rá, hiszen akkoriban sokkal könyörtelenebbek voltak a fejesek: ha egy novella nem működött, szívbaj nélkül elkaszálták (vagy jobb esetben csak korábbi idősávba költöztették, hiszen volt belőlük hét is), és jöhetett a következő.

A La sombra del otro az idősáv miatt eleve hátrányból indult, de talán pont ez a mostohagyerek-státusz hozta meg neki azt a meglepően nagy rajongói elismerést, amellyel sok helyen még ma is találkozni az interneten. Igaz, hogy vannak fanyalgók, akik szerint ez a noir stílus a ’90-es években bizony már nem működött, és a sorozat jó harminc-negyven évvel lekéste a maga korát, de aki szeretne tényleg valami mást/többet látni a szokásos rózsaszín szirupnál a Televisától, nyugodtan pörgesse végig a 60 részt a youtube-on.

Entry filed under: Egyéb, Elfeledett novellák. Tags: .

Szavazz: mit nézel most? “Esperanza del Corazón” – új promók és egy darabka főcímdal

És te mit gondolsz?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kérdezz-felelek

Jelenleg Mexikóban

17:00: Despertar contigo
19:00: Vino el amor
20:00: Tres veces Ana
21:00: Mujeres de negro
22:00: Yago

Hamarosan Mexikóban

október 31. Sin rastro de ti (21:00)
november 21. La candidata (21:00)

Archívum