Elfeledett novellák – “Preciosa” (1998)

2011/05/07 at 12:16 Hozzászólás

Pedro Damián, akit manapság leginkább a juvenil sorozatai miatt tartanak számon (még ha az utóbbi időben sorra bukik is meg velük), pályája kezdetén komolyabb, vagy inkább klasszikusabb történetekkel dolgozott szívesebben, ékes példája ennek a Prisionera de amor (1994), a századelőn játszódó Si Dios me quita la vida (1995) vagy a szintén kosztümös Amor gitano (1999). A legbájosabb mind közül azonban vitathatatlanul a Preciosa, ez az 1998-as rózsanovella, amely a műfaj minden rákfenéje ellenére meg tudta őrizni azt a vonzerőt, amiért napról napra leülünk ezek mellé a történetek mellé, ez pedig elsősorban Irán Castillo mérhetetlen karizmájának köszönhető.

TÖRTÉNET

A kedves és szerény Preciosa (Irán Castillo) a cirkusz világába született: anyja híres trapézművész volt, ám születése után nem sokkal meghalt. A kislányt azóta bohócként dolgozó nagyapja, Tito (Luis Bayardo) neveli, de emellett a cirkuszban dolgozó emberek népes családjának szeretetét is élvezi. Boldogsága azonban nem felhőtlen, a cirkusz igazgatója, Sándor (Roberto Ballesteros) lépten-nyomon megalázza és kegyetlenkedik vele, mivel annak idején az édesanyja kikosarazta. Preciosa nagy álma, hogy anyjához hasonlóan egy nap ő is híres artista lehessen, ám úgy tűnik, ez sosem válhat valóra, mivel a lány születése óta egyik lábára sánta. Álmai azonban erősebbek, mint fájdalma, így nyomorúságos fizetését, melyet az állatok gondozásáért kap, gondosan félreteszi, hogy legyen elegendő pénze a műtétre, nem is sejtve, hogy Sándor folyamatosan csapolja a megtakarításait.

Egy nap aztán egy előadáson megismeri Luis Fernandót (Mauricio Islas), a jóképű  és gazdag ortopédorvost, aki megsajnálja a lányt, és felajánlja neki, hogy ingyen megoperálja, Preciosa azonban nem akarja elfogadni az ajánlatot. Pláne, hogy kapcsolatát Luis Fernandóval sokan nem nézik jó szemmel: ott van a férfi anyja, Eduarda (Bertha Moss), akinek nem tetszik, hogy a fiú rangján aluli lányt szemelt ki, az eszelős Valeria (Nailea Norvind), Luis Fernando barátnője, aki a “ha nem lehet az enyém, senkié se legyen”-elvet vallja, valamint az ő anyja, Enriqueta (Felicia Mercado), aki az anyagi előnyök miatt pártolja lánya és Luis Fernando egybekelését. Mindezek ellenére Luis Fernando és Preciosa között olyan mély szerelem alakul ki, amelyet a rosszindulatú intrikák sem tudnak szétrobbantani.

Időközben bekerül a képbe több férfi is, aki Preciosa szerelmére pályázik: Valeria vak unokatestvére, Leonel (Rodrigo Vidal), aki saját műtétjével próbál erőt adni a lánynak ahhoz, hogy ne adja fel az álmait, valamint Álvaro (Francisco Gattorno), aki szintén orvos, és aki szintén belehabarodik a bájos lányba, aki hajlandó viszonozni az érzéseit, mivel tudja, hogy a férfi halálos beteg. Egy esés következtében aztán Preciosa elveszíti a memóriáját, ami kedvez ellenségeinek, ám a lány szerelme nem szűnik meg Luis Fernando iránt, akit ezalatt Valeria sikeresen magához láncolt egy, az övének hazudott gyerekkel.

Preciosa végül átesik a műtéten, és kemény munkával kitanulja az artista-mesterséget, évekkel később pedig sikeres trapézművészként tér vissza, hogy megleckéztesse azokat, akik ártottak neki, és hogy visszaszerezze Luis Fernando szerelmét, de a végső boldogságig még rögös út vezet.

ÉRDEKESSÉGEK

  • A Preciosa beszélő név, kincsemet, drágaságomat jelent.
  • A novellában Roberto Ballesteros karakterét nem véletlenül hívják Sándornak, ez bizony a mexikói novellákban fellelhető kevés magyar vonatkozás egyike, valószínűleg az írók a számukra enigmatikus névvel a keleties, vándorcigány-társulatok hangulatát próbálták meg érzékeltetni a kegyetlen igazgató személyében.
  • Preciosát a nézők már a sorozat premiere előtt ismerték, hiszen a novella a szintén Pedro Damián nevéhez köthető Mi pequena traviesa után következett a 19:00-s sávban, és ezt kihasználva utóbbi novella utolsó részében megjelent Irán Castillo is, hogy promózza az új sorozatot. Egyébként erre is kevés példa van, hogy egy producer egyazon sávban megállás nélkül két produkciót is bemutasson egymás után.
  • A sorozatnak Pedro Damián nem csak producere, hanem rendezője is volt. Társproducerként pedig a sorozatban dolgozott az akkor még csak gyereknovella-producerként ismert Nicandro Díaz González is.
  • A novellában sok olyan kezdő színésznő feltűnik, akik ma már főszerepeket alakítanak a Televisa novelláiban: a Francisco Gattorno párját játszó Susana González, Adriana Fonseca, Ingrid Martz, Mayrín Villanueva vagy Luz Elena González.
  • Mayrín Villanueva és Jorge Poza ebben a sorozatban szerettek egymásba, miután itt szerelmespárt alakítottak, és még ebben az évben frigyre is léptek. Kapcsolatuk 2008-ig tartott, mikor is mindketten egy másik sorozatban találtak új párra.
  • Nailea Norvind hosszas hiányzás után tért vissza ezzel a sorozattal a telenovellák világába, korábbi emlékezetes negatív karakterei (Quinceanera, Cuando llega el amor) miatt a nézőket nagy örömmel töltötte el, hogy újra ilyen szerepben láthatták viszont.

MIÉRT FELEJTETTÉK EL?

A novella legnagyobb előnye kétségkívül az a bensőséges, pihe-puha hangulat, amit az esetlen főhősnő és viszontagságos története kelt bennünk, ami valószínűleg nem sikerült volna ilyen megkapóra, ha nem Irán Castillo (a mexikóiak Balla Esztere) játssza ezt az igencsak neki való szerepet. Szerencsére ez a miliő a sorozat végéig megmarad, de tény, hogy még erősebb (és valószínűleg népszerűbb) novella születhetett volna belőle, ha nem Alberto Gómez ügyeletes cirkuszfelelős (és itt most átvitt értelemben kell érteni a szót) apadtálta volna a sztorit, így ugyanis csak nem ússzuk meg az amnéziát, az álterhességet, a bosszúmotívumot, a szánalomházasságot és a főgonosz (!!!) helyett a börtönbe vonuló önfeláldozó főhősnőt (bár a nebántsvirág Preciosának még ezt is el lehetett nézni).

Az sem vált a sorozat előnyére, hogy cirkuszos témában a telenovella-világnak addigra már volt egy nagy aduja a venezuelai Kassandra képében, így nem igazán számíthatott nagy babérokra nemzetközi vizeken. Hazai vetítésekor sem volt kiemelkedően népszerű, hiszen a juvenil sávban vetítették, ahol inkább a Sonadoras-típusú iskolai történetek tudtak diadalmaskodni.

Tény azonban az is, hogy talán nincs még egy annyira szerethető főhősnő, mint ebben a sorozatban, akinek a néző annyira szívből drukkolna, hogy hadd léphessen már fel végre arra a nyomorult trapézra, és ha valamiért, ezért érdemes volt elkészíteni ez a sorozatot. Kár, hogy Irán Castillo kivonult a szakmából, mert kevés olyan színésznő van, aki az övéhez hasonló természetességgel tudja megformálni még a legidiótább naivát is, nem is beszélve arról, hogy összetettebb karakterekben sem utolsó.

Entry filed under: Egyéb, Elfeledett novellák. Tags: .

Hírek – 2011. május 4. Hírek – 2011. május 7.

És te mit gondolsz?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kérdezz-felelek

Jelenleg Mexikóban

17:00: Despertar contigo
19:00: Vino el amor
20:00: Tres veces Ana
21:00: Mujeres de negro
22:00: Yago

Hamarosan Mexikóban

október 31. Sin rastro de ti (21:00)
november 21. La candidata (21:00)

Archívum